تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/01/21 - 13:45
کد خبر: 500998

حاشیه‌نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب| از درخواست اعزام به غزه تا شرط یک مادر برای سخنرانی فرزندش

حاشیه‌نگاری دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب| از درخواست اعزام به غزه تا شرط یک مادر برای سخنرانی فرزندش

هرساله چشم هزاران دانشجو به این روز است؛ دانشجو و حتی غیر دانشجو. این جلسه به قدری شیرین است که حلاوتش با دهن روزه نیز حس می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیدار رمضانی دانشجویان  با رهبر انقلاب در حالی یکشنبه (۱۹ فروردین ماه ) برگزار شد که حاشیه های جالبی از جمله شرط مادر برای سخنرانی در مقابل رهبر انقلاب تا پاسخ به درخواست یک دانشجو برای اعزام به غزه به همراه داشت.

خیابان جمهوری، دانشجویی تر از هر روز....

تقریبا از یک ماه قبل متوجه شدم روز 19 فروردین 1403 وعده دیدار دانشجویان با پدری دلسوز و مهربان خواهد بود، به همین دلیل برای تهیه گزارش از رفقای مختلف پیگیر گرفتن کارت دیدار بودم. این دیدار از معدود دیدارهای رهبر انقلاب با اقشار مختلف است که تقریبا هیچگاه وقفه ای بین آن نیفتاده که نشان دهنده اهمیت این دیدار صمیمی و صریح است.

امروز روز موعود است؛ دانشجویان دوباره پدر معنوی خود را در حسینیه ای ساده و بی تکلف، خواهند دید.

از حاشیه که بگذریم می‌رسیم به خیابان های منتهی به جمهوری؛ ساعت 15 است. لحظه به لحظه به ازدحام جمعیت افزوده می‌شود، کوچه و خیابان های منتهی به جمهوری رنگ و بوی دانشجویی به خود گرفته و همه دانشجوها کارت به دست جلوی درب های ورودی ایستاده اند.

دانشجویان هم با شور و اشتیاق به دنبال راهی هستند تا سریع تر وارد حسینیه امام خمینی شوند.

در بین این ازدحام خیلی ها زیرکی به خرج میدادند و تجدید وضو میکردند؛ به راستی که باید برای این دیدار پاک و منزه رفت.

نکته جالب دیدار امسال این بود که دانشجویانی که به دلیل سهمیه محدود از طریق اتحادیه‌ها، نتوانستند در این دیدار بیایند، از طریق سایت «دیدار نهاد» ثبت نام کرده بودند و پس از قرعه‌کشی، اسامی آن‌ها به دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ارسال شده بود؛ همین باعث شد در این مراسم  نماینده همه اقشار دانشجویی با تفکرات و گرایش‌های مختلف سیاسی حضور داشته باشند.

دانشجویی هم که کنارم نشسته بود از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر بود و از طریق همین سایت موفق به دریافت کارت شده بود.

با این وجود، باز هم، عده‌ای که توفیق حضور در این دیدار را نداشتند، تا لحظه آخر چشم انتظار حضور در دیدار رمضانی با رهبر انقلاب بودند. با چند تن از آن‌ها صحبت ‎کردم، حالشان را خریدار بودم، میگفتند به عشق دیدار حضرت آقا هزاران کیلومتر را طی کردیم و منتظر ورود به حسینیه هستیم. 

با وجود اینکه می توانستم جلو بنشینم ولی برای درک حال و هوای دیدار بین جمعیت و در شلوغ ترین نقطه ممکن حسینیه نشستم. ساعت حدود 15: 30 دقیقه است و حسینیه تقریبا کامل پر شده است. خواهران هم که حدودا یک سوم جمعیت به آن ها تعلق گرفته بود جایگاهشان را پر کرده بودند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزیر علوم، وزیر بهداشت، رؤسای دانشگاه‌ها و دیگر مسئولان دانشگاهی نیز قبل از ورود رهبر انقلاب در جمعیت حاضر بودند.
 
سخنران‌های دیدار هم کم کم وارد می شوند و مشغول مرور متن می شوند، با وجود اینکه در ظاهر چهره های آرامی داشتند ولی اضطراب قلبی آن‌ها قبل از سخنرانی کاملا در صورتشان مشهود بود.

خرم آن لحظه که مشتاق به یاری برسد

صدای همهمه در کل حسینیه می پیچد، همه نیم خیز می شوند، گویا بلاخره وقت وصال فرا رسیده است. 
 
 دانشجویان با سر دادن شعارهایی از جمله  خامنه ای خمینی دیگر است ولایتش ولایت حیدر است/ ابوالفضل علمدار خامنه ای نگه دار/   "ای پسر فاطمه، منتظر تو هستیم/ این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده، استقبال مثال زدنی از ورود رهبر انقلاب به حسینیه داشتند.

قرائت زیبایی که آقا را به وجد آورد

یونس شاهمرادی قرار است قرائت کند، فردی که همین چند وقت پیش نفر اول مسابقات بین المللی قرآن کریم شده بود که دانشجوی دانشگاه آزاد هم است؛ سوره ای از قرآن خواند که در آن وعده پیروزی داد؛ چه وعده زیبایی.

قرائت زیبایش آقا را به وجد می آورد و با استفاده از عباراتی مانند احسنت، آفرین و طیب الله انفاسکم او را مورد تحسین قرار می دهد. 

بعد از قرآئت قران دانشجویی که از میان جمعیت بلند شده با صدای بلند از آقا درخواست هدیه می کند که با موافقت ایشان همراه می شود، و  با تشویق ممتد دانشجویان برای تحویل هدیه به سمت رهبر انقلاب می رود.

به رسم هر ساله مجری این دیدار از ادوار جنبش دانشجویی انتخاب شده بود، توفیق این اجرا به محمد حسین آزادی دانشجوی دکتری مدیریت رسانه و از ادوار اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان رسید؛ خوشبحالش که میتواند به بهانه اجرا با آقا کمی صحبت کند.
سخنرانان  این مراسم  طبق سنت هر ساله نمایندگان اتحادیه های بزرگ دانشجویی بودند. 

محمد مهدی احمدی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی  دانشجویان ، حامد عبدالحسینی نماینده اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان ، حسین قنواتی دبیر اتحادیه انجمن اسلامی مستقل، پوریا عصار نماینده بسیج دانشجویی ، رحیم زاده دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ، فاطمه سادات هوشمند دبیر خواهران اتحادیه تحکیم وحدت سخنرانان این دیدار بودند.

آقا جان، با یک شرط سخنران این دیدار شدم!

*حامد عبدالحسینی نماینده مجمع اسلامی دانشجویان سخنران اول این برنامه بود. این راهکار حل مشکلات کشور را حکمرانی مردم پایه و خروج از تصدی گری دولت دانست. 

عبدالحسینی همچنین در بخشی دیگر تاکید کرد که دستاوردهای دولت را زیر سوال نمی برد ولی تاکید کرد دلار 63 تومنی ، سکه 45 میلیونی  و پراید 300 میلیونی قاب قبول نیست. صحبت های این دانشجو راجع به قیمت دلار و حجاب  با تشویق شدید دانشجویان مواجه شد. 

این دانشجو در پایان سخنرانی خطاب به رهبر انقلاب گفت که مادر بنده فرزند شهید است و شرط سخنرانی در این دیدار را دریافت انگشتر از شما گذاشتند! بلافاصله آقا ایشان را صدا میزند و انگشتری را هدیه می دهد که این موضوع با تشویق شدید حاضران روبرو شد.

خانم ها هم بین سخنرانان نماینده داشتند

*خانم هوشمند نماینده دفتر تحکیم وحدت که تنها سخنران خانم این دیدار بود،  مشارکت خلاقانه و آگاهانه را از الزامات حکمرانی دانست و از حواشی و اختلافات اخیر برخی مسئولین انتقاد کرد.

به آن ها بگویید توصیه سال ۸۰ بنده را عملی کنند!

رحیم زاده نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی هم از اهمیت تشکل یابی اقشاری مانند کارگران و معلمان گفت و در بخشی دیگر از رهبر انقلاب سوال می کند که ایا نظرشان نسبت به مسئله عدالت تغییر کرده یا خیر؟ 
بعد از پایان سخنرانی لحظاتی آرام با رهبر انقلاب صحبت می کرد که رهبر انقلاب در توصیه به این دانشجو فرمودند:‌ «بروند توصیه سال 80 من را عمل کنند»

توصیه شما راجع به خودسازی جمعی چیست؟

حسین قنواتی دبیر اتحادیه انجمن مستقل هم در این دیدار از بحران نانمایندگی مردم صحبت کرد و بعد از آن انتقاداتی خطاب به بعضی اشخاص سیاسی را مطرح کرد.
این دانشجو در پایان سخنرانی هم از رهبر انقلاب سوال کرد که نظر و توصیه شما راجع به خودسازی جمعی چیست؟

لحظات سخت و دلهره آور دو سخنران

بعد از پایان صحبت این دانشجو مجری تذکر می دهد که عدم رعایت وقت از سوی سخنران های ابتدایی موجب شده وقت به دو تا سخنران انتهایی نرسد و عدالت را در سخنرانی هایشان اجرا کنند.
نماینده نشریات که از رفقا بود  با بغض بهم گفت که بی عدالتی برخی سخنرانان در رعایت زمان سخنرانی من را از صحبت کردن در این دیدار محروم کرد، چه بغض و لحظات سختی...

دغدغه آموزش و پرورش و هویت انقلابی

احمدی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان  هم به بیان معضلات آموزش و پرورش پرداخت و بعد از آن تاکید کرد  آنچه میتواند بعنوان گفتمان جنبش دانشجویی مطرح شود، «هویت و آرمان انقلابی» است.

آقا جان، اجازه می دهید عازم فلسطین شویم؟

پوریا عصار نماینده بسیج دانشجویی آخرین سخنران دیدار است که ابتدای سخنرانی اش راجع به فلسطین با تشویق دانشجویان مواجه می شود.

این دانشجو مقدمه مردم سالاری را گفتگوبا مردم بیان می کند و از لزوم توسعه و استفاده صحیح از سواحل مکران گفت.  نقد این دانشجو به بانک ها هم با تشویق شدید دانشجویان همراه شد. 

وی در پایان سخنرانی درخواست می کند که رهبر انقلاب اجازه دهد دانشجویان به سرزمین های اشغالی اعزام شوند و از فلسطین دفاع کنند.

جلسه شیرین و پر مغزی بود

بعد از اخرین سخنرانی نوبت به فرمایشات رهبر انقلاب می رسد، ایشان که حین صحبت‌های دانشجویان یادداشت‌برداری کرده بود پاسخ بعضی موضوعات را می دهند.
رهبر انقلاب این جلسه را شیرین و پرمغز توصیف می کند و تاکید می کند محیط دانشجویی شاد، زنده، پرهیجان و مطالبه گر است.

این یک حرف است و عملی نیست!

ایشان در پاسخ به درخواست نماینده بسیج دانشجویی برای اعزام به غزه  تاکید می کند که « این یک حرف است و عملی نیست، اگر می شد قبل از اینکه بگویید انجام می دادیم»

نظرم راجع به عدالت تغییر نکرده است

رهبر انقلاب در پاسخ به نماینده جنبش عدالتخواه هم فرمودند : «یکی از دوستان گفتند که تصور شده نظر رهبری درباره عدالت از سال هشتاد فرق کرده؛ اگر فرق کرده باشد در این جهت فرق کرده که اصرار بیشتر شده بر مسئله بر عدالت؛ زیرا پیشرفت‌هایمان در سمت عدالت کم بوده و اصرار بیشتری داریم.»

اشاره به افراد نشود!

ایشان همچنین در تذکری خطاب به یکی از دانشجویان تاکید می کند که در بیان مطالب « اشاره به افراد نشود و گاها افرادی که الان مسئول هستند سال ها قبل همینجا سخنرانی کردند.

« آقا خیلی دوست دارم »

در میان صحبت های ایشان بود که دانشجویی با صدای بلند می گوید: «آقا خیلی دوست دارم» .
رهبر انقلاب هم در پاسخ می گوید:  «خوش‌به‌حالتان که بنده را می‌بینید و دوست دارید، من شما را نمی‌بینم اما دوست‌تان دارم»،
رد و بدل شدن این جمله ها دانشجویان را به وجد آورد.
رهبر انقلاب در ادامه سخنرانی تاکید می کنند که دانشجویان را توصیه به محافظه کاری نمی کنند ولی دقت شود که مطالبی را که بیان می کنند در این گفتار دچار عملی نشوند که برای آن جوابی نداشته باشند

بوی قیمه هیئتی کل حسینیه رو گرفته!

پس از حدود دو ساعت و نیم موعد نماز فرا می رسد و بعد از اقامه  نماز به امامت ایشان، دانشجویان برای صرف افطاری به طبقه بالای حسینیه هدایت می شوند. بوی قیمه هیئتی کل حسینیه را فرا گرفته.
در آخر هم حین خروج از حسینیه می دیدیم عده ای از دانشجویان دسته جمعی دور و ور سخنرانانی بودند که انگشتر،‌چفیه یا هدیه ای از آقا گرفته بود و به حال اش غبطه می خوردند و منتظر می ماندند شاید در وقتی دیگر موقع دیدار مجدد فرا رسد.

نویسنده: خلیل عامری نیا

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top